دسته‌بندی نشده, مطالب علمی

کولونوسکوپی با بیهوشی در شاهین شهر

کلونوسکوپی

تعریف کلونوسکوپی

کلونوسکوپی یک روش برای ارزیابی دیواره داخلی کولون یا روده بزرگ است. پزشک متخصص با انجام این عمل می توان به تغییرات یا ناهنجاری های اتفاق افتاده در روده بزرگ (کولون) و رکتوم و مقعد پی برد.

از طریق این روش می توان تمامی طول روده بزرگ را از مقعد تا محلی که به روده کوچک متصل می شود را مورد بررسی قرار داد. دستگاه کلونوسکوپ متشکل از یک لوله انعطاف پذیر است که دارای قطری به اندازه یک انگشت و طولی در حدود ۱٫۵ متر می باشد.

لوله ی ذکر شده دارای ی منبع نوری و یک دوربین بسیار کوچک ویدیویی است که به منظور تصویربرداری از روده بزرگ بر روی آن تعبیه شده است.

در زمان انجام کلونوسکوپی، پزشک متخصص دستگاه کولونوسکوپ را به آرامی از راه مقعد وارد راست روده و روده بزرگ می کند و تصاویر درون روده را از طریق مانیتور بررسی می کند.

ضرورت انجام کلونوسکوپی

در صورت مشاهده ی موارد زیر پزشک برای بیمار انجام عمل کلونوسکوپی را تجویز می کند:

• خونریزی که بدون علت مشخصی از مقعد اتفاق بیفتد
  • کاهش کنترل نشده وزن
  • وجود خون مخفی در مدفوع
  • درد در ناحیه تحتانی شکم
  • ابتلا به اسهال و یا یبوست مزمن
  • احساس دفع ناکامل در فرد
  • پیگیری کردن انواع بیماری های التهابی روده
  • دیدن سریع پولیپ ها و ضایعات موجود در کولون و همچنین بررسی خوش خیمی و بدخیمی آنها و خارج کردن آنها
  • وجود سابقه بیماریهای بدخیمی گوارشی (مانند بیماری های التهابی روده، پولیپ روده و سرطان روده) در اقوام درجه یک
  • غربالگری سرطان کولون برای سنین بالای 50 سال
  • شخصی که مشکوک به علائم سرطان روده بزرگ (کانسر کولون) باشد

نکات مهم قبل از انجام عمل کلونوسکوپی

افراد باید قبل از عمل کلونوسکوپی با پزشک متخصص نسبت به مصرف داروهای خود، حساسیت های دارویی، وجود سابقه بیماری مانند بیماریهای قلبی، وجود اشکال در انعقاد خون و همچنین حاملگی مشورت نمایند.

پزشک لازم است در مورد داروهایی مانند آسپرین، داروهای مربوط به ورم مفاصل، داروهایی که خون را رقیق می کنند، انسولین، داروهای آهن دار و آنتی بیوتیک قبل از عمل مطلع باشد.

بیمار باید با یک رژیم غذایی خاص، مصرف متیعات فراوان و ملین زیر نظر پزشک، اقدام به خالی کردن و پاک کردن روده بزرگ کند.

چگونگی انجام کلونوسکوپی:

عمل کلونوسکوپی عملی است که نسبتا بدون درد انجام می گیرد. برای اینکه فرد آرامش و احساس ناراحتی کمتری داشته باشد داروی خواب آور به بیمار تزریق می شود. فرد باید به طرف چپ بخوابد و پزشک متخصص، دستگاه کلونوسکوپ را که از قبل آغشته به ژل شده را به شکلی آرام از راه مقعد به درون رکتوم و روده بزرگ وارد می کند.

در مواردی ممکن است برای بهتر دیدن، هوا نیز به درون روده ها وارد شود که در این صورت  بعد از انجام عمل فرد احساس دل درد و یا دفع گاز داشته باشد که این پدیده به سرعت با عبور گاز از شکم برطرف می شود.

در پایان عمل و هنگامی که پزشک دستگاه کلونوسکوپ را خارج می کند، بررسی کامل و با دقت بالای روده بزرگ تا ناحیه متصل شده به روده کوچک مورد ارزیابی قرار گرفته است. عمل کلونوسکوپی در زمانی حدودا 15 تا 60 دقیقه به طول می انجامد. البته در شرایطی که پزشک ضرورتی برای مشاهده تمامی روده بزرگ را نبیند، زمان کمتری صرف این عمل می شود.

در شرایطی که کلونوسکوپی به دلایل مختلف انجام نشود، پزشک تاریخ دیگری را به بیمار اطلاع داده و یا اینکه انجام CT Scan عکس برداری با اشعه X را تجویز می کند.

پس از انجام کولونوسکوپی فرد باید به مدت 1 ساعت در همان محل بماند تا اثر داروها کم شود. در همان روز بهتر است فرد استراحت کرده و رانندگی نکند. در اکثر مواقع در همان روز عمل، پزشک نتیجه را به شما ابلاغ می کند اما در صورتی که نمونه برداری انجام شده باشد نتیجه آن چند روز طول می کشد.

پولیپ چیست و چرا آنها را خارج می کنند:

پولیپ ها معمولا ضایعاتی غیرطبیعی هستند که در دیواره روده بزرگ پدیدار می شوند. اندازه پولیپ ها متغیر است و ممکن است از یک نقطه کوچک تا چندین اینچ باشند. در بیشتر مواقع به شکل خوش خیم گزارش می شوند ولی پزشک نمی تواند همیشه از طریق شکل ظاهری آنها را خوش خیم معرفی کند.

به همبن منظور در حین عمل کلونوسکوپی، پزشک پولیپ ها را خارج می کند تا برای ارزیابی دقیق به آزمایشگاه پاتولوژی ارسال شوند. بررسی پولیپ ها نقش بسیار موثری در پیشگیری و تشخیص سریع سرطان روده بزرگ دارند.
پولیپ هایی که اندازه کوچک دارند را معمولا می سوزانند، اما اگر اندازه آنها بزرگ باشد با روشی به نام پولیپکتومی خارج می شوند. در حین عمل، پزشک یک سیم حلقه ای را از راه دستگاه کولونوسکوپ وارد بدن کرده و از طریق یک جریان الکتریکی پولیپ مورد نظر را از دیواره روده جدا می کند.

بیمار در حین پولیپکتومی دردی را حس نمی کند. در هنگام جداسازی پولیپ ها، به ندرت (در حدود یک درصد) خونریزی و یا سوختگی دیواره رخ می دهد که در این شرایط لازم است عمل جراحی صورت بگیرد.

در مواردی که دلیل انجام دادن کولونوسکوپی ارزیابی ناحیه خونریزی باشد، پزشک خونریزی را به وسیله دستگاه کولونوسکوپ و با تزریق کردن داروهای خاص یا انعقاد حرارتی تحت کنترل قرار می دهد.

عوارض کولونوسکوپی

• ایجاد زخم و یا سوراخ در دیواره روده بزرگ (به ندرت)
  • عکس العمل فرد نسبت به داروهای آرام بخش بخصوص برای افرادی که بیماری قلبی و ریوی داشته باشند.

به طور معمول عوارضی بعد از انجام کلونوسکوپی رخ نمی دهد ولی بیمار در صورت برخورد با موارد زیر فورا باید به پزشک مراجعه کند:

• درد زیاد در ناحیه شکم
  • ایجاد تب و لرز
  • خونریزی از مقعد که میزان آن بیشتر از نیم فنجان باشد.

خوشبختانه تا امروز هیچ گونه عارضه ای در رابطه با کولونوسکوپی با بیهوشی در شاهین شهر در کلینیک شهرآرا و زیر نظر دکتر عباسعلی احمدی اتفاق نیفتاده است.