مطالب علمی

جراحی هموروئید در شاهین شهر

جراحی هموروئید یا Hemorrhoid Surgery یک جراحی شایع دستگاه گوارش است که مخصوص یک گروه سنی خاص نیست و تقریبا در تمام گروه های سنی دیده شده است.

بسته به نوع درمانی که پزشک تشخیص می دهد و شدت بیماری و تعداد هموروئیدهایی که درمان می شوند، زمان بهبودی متفاوت است اما معمولا بین یک تا شش هفته به طول می انجامد. استفاده از یک پرستار باتجربه و با مهارت می تواند بسیاری از مشکلات دوران نقاهت را کم کند و همچنین بیمار باید بتواند در طول دوره نقاهت حرکات روده خود را نرم یا کمی شل نگه دارد تا از ایجاد درد ناشی از فشار دفع مدفوع تا حد زیادی کاسته شود. داروهای ضد درد در دوره نقاهت بیماری هموروئید می توانند باعث ایجاد یبوست شوند که این مساله می تواند باعث بروز مشکلات زیادی برای بیمار شود. از این رو استفاده از یک رژیم غذایی ملین و مصرف آب و مایعات زیاد توصیه می شود. با رعایت تمام نکات توصیه شده ، بیمار می تواند تا یک هفته پس از درمان هموروئید به فعالیت های غیر سنگین برگردد و نهایتا دو یا سه هفته بعد نیز می تواند فعالیت های همیشگی خود را مجددا از انجام دهد.

هموروئیدکتومی

هموروئیدکتومی، نوعی جراحی جهت برداشتن هموروئید می باشد. واریسی شدن و یا گشاد شدن عروق موجود در ناحیه مقعد بیمار می توانند موجب ایجاد هموروئید یا بواسیر شوند. البته اگر در مراحل اولیه بیماری ، شخص متوجه تشکیل هموروئید شود  می تواند با کمک درمان های گیاهی و تغییر در سبک زندگی خود ، آن را درمان نماید. اما در صورت پیشرفت بیماری و اصطلاحا تشکیل ترومبوز (یعنی تشکیل هموروئید با درجه 3 و یا 4) دیگر روش های گفته شده تاثیرگذار نخواهد بود و برای درمان هموروئید از روش جراحی هموروئیدکتومی استفاده می شود که می تواند باعث درمان قطعی بیماری بشود .

انواع روش های هموروئیدکتومی

روش های متنوعی از جمله:

1- هموروئیدکتومی باز

2- هموروئیدکتومی بسته

3- هموروئیدکتومی استاپلر

4- روش رابربند

5- روش اسفنگتروتومی داخلی-جانبی مورد استفاده قرار می گیرند که از میان این روش ها معمولا دو روش باز و بسته بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

• روش هموروئیدکتومی بسته: این روش بیشتر از همه روش ها استفاده می شود و در ان از وسایلی مانند الکتروکوتر، قیچی، چاقوی جراحی و اخیرا روشی بسیار بهتر به نام لیزر هموروئید استفاده می شود. طی این عمل هموروئید برداشته می شود و به کمک نخ قابل جذب ، محل عمل بخیه می شود و میزان موفقیت هموروئیدکتومی بسته در اغلب موارد بالای 95% می باشد.
  • هموروئیدکتومی باز: روشی مشابه هموروئیدکتومی بسته با این تفاوت که برش از سمت چپ هموروئید ایجاد می شود و پس از برداشته شدن ، محل عمل همانطور باز می ماند. البته در صورتی که احتمال عفونت محل عمل وجود داشته باشد پزشک از ترکیب دو جراحی هموروئیدکتومی باز و بسته استفاده خواهد کرد.
  • هموروئیدکتومی استاپلر: یا روش لونگو، یکی از جدیدترین روش های درمان هموروئید داخلی است که برای درمان پروپلاس و هموروئید استفاده می شود. هموروئیدکتومی استاپلر در موارد هموروئید درجه سه و چهار مورد استفاده قرار می گیرد چراکه در این مراحل از بیماری درمان باید با بیشترین ضریب موفقیت انجام بپذیرد. از طرف دیگر نیز استفاده از این روش با درد دوران نقاهت کمتر و بهبودی سریعتر نیز همراه است.
  • روش رابربند یا بستن حلقه لاستیکی: حلقه لاستیکی را در این روش به دور بخش پایه ای هموروئید می بندند و این حلقه با جلوگیری از ورود و گردش خون موجب خشک شدن و دفع هموروئید می شود.
  • اسفنگتروتومی داخلی-جانبی: گاهی در بیماران دارای هموروئید ، در حالت استراحت به اسفنگتر ناحیه مقعد ان ها فشار زیادی وارد می شود در این شرایط با بازکردن عضله اسفنگتر داخلی کانال آنال به همراه انجام عمل هموروئیدکتومی می توان به کاهش درد پس از انجام عمل کمک زیادی کرد.

عوارض جانبی جراحی هموروئیدکتومی:

• خونریزی مقعد در محلی که عمل صورت گرفته
  • انسداد در روده ها یا گیر کردن مدفوع در محل انال
  • در برخی موارد عفونت محل عمل
  • ایجاد لخته خون در محل برش عمل

آیا پس از عمل مراقبت های خاصی نیاز است؟ بله پس از عمل احتمال عفونت و یا بازگشت مجدد هموروئید وجود دارد لذا توصیه می شود تا مراقب های زیر پس از انجام هموروئیدکتومی مورد توجه قرار گیرد:

• دقت در مصرف داروهای مسکن: با توجه به یبوست زایی برخی از این داروها بهتر است حتما با مشورت پزشک مصرف شوند.
  • مصرف آب و مایعات فراوان: مصرف مایعات در شل و نرم نمودن مدفوع و جلوگیری از درد هنگام دفع موثر است.
  • ورزش: ورزش هایی مانند شنا (البته پس از بهبودی زخم) و پیاده روی می توانند تا حدودی پس از انجام عمل در بهبودی اثرگذار باشند.
  • بالش نرم ترجیحا بالش های مخصوص حلقوی
  • حمام سیتز(Sitz) : این نوع حمام به کمک آب درمانی و زخم ناشی از عمل هموروئیدکتومی را درمان می کند. توصیه می شود تا 3 مرتبه در روز ، بیمار در لگن مخصوز سیتز یا وان اب گرم بنشیند.
  • رژیم غذایی: مصرف غذاهای فیبر دار بسیار سفارش شده است، چراکه از این طریق سیستم گوارش عملکرد بهتری خواهد داشت و درد ناشی از دفع نیز کمتر خواهد شد.
  • مصرف پماد یا شیاف انتی هموروئید
  • استفاده از یخ در صورت وجود درد در محل زخم